Nepal 4 nov 2017

4 november 2017 - Pokhara, Nepal

No peace without knowledge!  Dat is eigenlijk in een notendop waar het Boedhisme voor staat. Althans dat is wat ik er uit afleid. Lijkt me de nagel op de kop. Laat er velen een voorbeeld aan nemen.  Tot daar het Tibetaans intermezzo.
Ondertussen heb ik een nieuw woord geponeerd bij de Nederlandse Taalunie; een Trottertrut. Dat is een persoon van het vrouwelijke geslacht die iemand handige maar compleet foute tips uit de Trotter (u kent hem wel, dat wereldvermaarde boekje dat overal ter wereld je gids tracht te zijn) bezorgt. Een Trottertrut, of in ‘t kort “die van ons”.
Ik verklaar me nader. Ze vertelt me zonet dat als we morgen vanuit Kathmandu naar Pokhara vliegen (in een vliegerke met 15 zitplaatsen) we aan de linkerkant moeten gaan zitten om een prachtig zicht op de Himalaya te hebben. Mijn wenkbrauwen begonnen spontaan te fronsen en ik vraag of dat niet de rechterkant moet zijn, gezien beide plaatsen bezuiden de Himalaya liggen en we van oost naar west vliegen. “Neen, neen en nog eens neen, lees het dan zelf” krijg ik te horen terwijl ik me buk om den Trotter te ontwijken. Ik lees dus zelf, en jawel, in de Trotter vlieg je van Pokhara naar Kathmandu, de andere richting dus, van west naar oost. Ik probeer de sfeer nog te herstellen door te opperen dat de piloot misschien achteruit zal vliegen, maar dat helpt niet echt. Nu goed, ik zat rechts, zij links, met een bakkes tot op de grond, wat vrij diep is als ge vliegt.  Nu in 2018 nog het woord van het jaar worden, en mijn wereld kan ni meer stuk! 🙂

Terug naar de andere realiteit nu, onze trekking start morgenvroeg om 7 uur. We hebben alles nog eens overlopen met de gids. We zijn er klaar voor. Heb alvast mijn dagrugzakske vol eten gestoken.
Nu aan de lunch at the lakeside, namiddag relaxen.  Zal ni moeilijk zijn want in Pokhara hangt een ongelooflijk zen sfeertje. Zaaalig bij zo een 25 graden. 😎😎😎