Tokyo dinsdag 20 maart 2018

20 maart 2018 - Tokyo, Japan

Rotweer vandaag, dus eerste werk in Tokyo Metro is me een paraplu aanschaffen, zo één als alle Jappen, vrouw en man: een doorzichtige, 460 yen betaald (een kleine 4 euro), te veel merk ik later. Wel zeer handig als het de ganse dag blijft gieten; je kijkt er los doorheen naar boven, wordt je wezen niet steeds nat als je wat wil zien. Je moet weten dat hier in Tokyo zich evenveel boven en onder als op de begane grond afspeelt. Als het al niet meer is.

Shibuya Crossing is echt de moeite, maar dan rond 8 uur ‘s avonds, als hier de kantoren beginnen leeglopen. Hier steken dan honderden mensen tegelijk bij elk groen licht het kruispunt over. Hoe die hoop telkens weer aangroeit is verbazingwekkend. Die komen werkelijk van overal en die blijven komen. De Jappen lijken wel Gremlins, die vermenigvuldigen zich ook als ze nat worden.

Shibuya Crossing vergelijk je best met Time Square in New York, evenveel lichtreclames maar veel drukker.

Aan de Meiji Shrine, graf van keizer Meiji en zijn keizerin, hebben we onze gasten vereeuwigd aan de Goddelijke boom. Leuk als je de houten plaatjes begint te lezen die rond die boom hangen. Lang gezocht, maar geen Nederlandstalige wensen gevonden, vandaar dat we het maar zelf gedaan hebben. Allé, die van ons. Ik zou iets anders op die plaat gezet hebben. (zie foto)

Door de regen hebben we minder zotte Jappen gezien dan gehoopt.  Ook zij verstoppen zich onder een paraplu als het regent. Zotte Jappen zijn dus van die gasten en grieten die zich als stripfiguren kleden. Da loopt hier gewoon rond, los, zonder muilband of burka. Je moet hier voorwaar over een niet te evenaren tolerantie beschikken. Voor de Jappen geen probleem dus.

In de namiddag naar Tokyo Tower geweest, de Tokyonese Eiffeltoren, maar dan iets hoger. Na gisteren op de Tokyo Skytree te zijn geweest, de hoogste met meer dan 600 meter, grote antenne incluis, besluiten we de Tower te bewonderen vanachter een veel te dure cocktail in de skylounge van het Prince Park Tower hotel. De Tokyotower voor je neus vanuit een luie loungezetel met ramen tot op de grond op de 33ste verdieping. Prijs van de cocktails nog altijd minder dan de lift om de tower zelf op te gaan. Dus eigenlijk hebben we bespaard.

Nadien zijn we nog naar de buurt rond Uenopark geweest. Als je Tokyo bezoekt, dit is ook een leuke buurt, met veel kersenbloesem in het park. En veel sfeerverlichting.

Om vandaag af te sluiten nog een laatste lofzang over dat waar de Jappen het meest trots op moeten zijn; hun sanitaire pot. Dit is luxe tot de 10de macht. Hiermee vergeleken verdwijnt elke Belgische carwash in het niets. Je moet wel even je tijd nemen om de tientallen opties onder controle te krijgen, maar dan is het echt wel all the way. Allé, voor de vrouwen dan toch. De files aan de vrouwelijke sanitaire voorzieningen zijn hier dan ook enkele kilometers langer dan bij ons.

Slaapwel.