Argentina Feb 26-27-28-2020

28 februari 2020 - Ushuaia, Argentinië

Eindelijk even tijd voor den blog.

Tweede dag in BA, woensdag, was één met een stralend weertje. Heb wel in een lokaal publiek hospitaal gezeten met een ontstoken ellebooggewricht. Niks pijnlijk, wel gezwollen. Heeft me niks gekost, verdict was rusten! Hoe gaat da nu??? Ik had die dokters op hun wezen kunnen slagen ware het niet dat het drie jonge uiterst bevallige dames betrof die danig onder de indruk waren van mijn spiermassa rond de bewuste arm. Consultatie duurde maar 10 minuutjes, het hadden van mij uren mogen zijn.

Voor de rest, BA is een geweldige stad. En niet duur, peso staat laag en België is schijteduur, dus verschil is gigantisch. Alleen geld afhalen kost je een fortuin. Best alles met Visa of Euro’s betalen. In Euro’s krijg je dan nog meer dan de officiële koers, ze hebben blijkbaar hoge nood aan buitenlandse valuta.

Donderdagmorgen heel vroeg naar Jorge Newbery Airport voor vlucht naar Ushuaia, 3u40 vliegen. We landen om 11u30. Mensen, het doet wat met me, landen in de meest zuidelijke stad op deze aardkloot.  Luchthaven deed me trouwens denken aan een modern skisation, komt door houten gebinte waarschijnlijk.

We checken nog maar in in onze hostel of 2 Brazilianen vragen of we mee gaan op een hike naar Emerald lake, dat om de kosten van de taxi te delen. We zitten in een hostel, dus dat zijn mensen die very low budget reizen. We gaan mee omdat we met 8 zijn in een wreed internationaal gezelschap. Alleen al het Parisienneke dat solo reist verdient mijn aanwezigheid. De keisympathieke Braziliaan, die zich als leider opwerpt maar al na enkele meters beseft dat hij die rol beter aan mij overlaat, heeft er zin in. Tot we de hikers zien die op de terugweg zijn, doorweekt tot aan hun middel. Je moet dus inderdaad door heel wat moerasachtig gebied. Lachen geblazen, als je vooral dames ziet wegzinken tot aan hun balkon. Ik hou het als enige droog, uiteraard.

Ons na de hike laten droppen in het centrum en de stad verkend. Nu goed, je hebt de hoofdstraat met uiterst gezellige restokes en ook wel chique winkels, daarbuiten is niks.  Steendood na een toch wel goed gevulde dag. 😃

Vandaag vrijdag uitgeslapen tot 7 uur, nadien te voet Ushuaia en omgeving verkend.

Straks om 15u gaan we met de boot het Beaglekanaal op, zeeleeuwen en pinguïns spotten. Tripke van 5 uur, het blijft hier trouwens nog licht tot 22 uur deze tijd van het jaar.

Nu eerst lunchen en nog wat genieten van het zonnige winderige weer, met een bewonderenswaardig decor; besneeuwde bergen, gletsjer die links boven de stad hangt en de cruiseboten, want die zijn ook in grote getale aanwezig.

1. Nick:
    28 februari 2020
    Aan (overdreven) zelfvertrouwen wederom geen gebrek. Dacht dat de zuidelijke lucht dat wat ging intomen maar blijkbaar werkt het averechts 😃 Moet wel zeggen dat uwe proza altijd vlotjes leest, houden zo man! En voor de rest, blijven genieten!