Argentina, March 8-2020

8 maart 2020 - El Chalten, Argentinië

Ik word vanmorgen wakker en het eerste wat ik zie, recht voor me, door het raam van onze kamer, de Fitz Roy, 3400 meter hoog, in een stralende opgaande zon, wolkenloos. Lijkt wel een filmdecor. We starten onze hike naar de lago Torre, een goeie 20km, zeer vroeg en zeer goed ingesmeerd. De zon staat hevig, dat voel je, en het is windstil. Ik laat de foto’s voor zich spreken. Na 3 uur klimmen, geen al te zware trail, staan we opnieuw voor een gletsjer, ijsbrokken drijvend op het meer. Het lijkt wel dat ze hier achter elke hoek zo een “glacier” hebben. Een mens  begint te snappen dat ze het hier de “Tierra de los Glaciares” noemen. De trail op zich is al een openbaring, inclusief canyon, zonder tot aan de gletsjer te lopen. Voor mij is dit alvast de wereld op zijn best.

Morgen heel vroeg opnieuw naar Calafate airport tuffen, wagen inleveren en vlucht naar Bariloche. Ik ga alvast El Chalten missen, tot nu samen met Ushuaia, het summum van alle toppers die we al hebben aangedaan.