Beijing, 6 nov

6 november 2015 - Beijing, China

Onze laatste volledige dag in Beijing. Kijk deze morgen door het raam en alles ziet wit en er vallen dikke vlokken uit de hemel. Dag 1 loop ik hier in t-shirt en nu is het barkoud. De sneeuw blijft ook liggen, dus het moet rond het vriespunt zijn. En ik heb niet echt winterkleren bij. Deze morgen eerst naar de Temple of Heaven, en jawel, den deze slaagt hier toch wel met zijn klikken en zijn klakken van de hemelse trappen zeker. Spekglad en hoewel ze met een miljard Chinezen zijn, blijkbaar toch nog ni genoeg om de trappen sneeuwvrij te maken. Knie en pols gebroken, gelukkig heb ik altijd mijn first aid kit bij en fix ik de boel met Tec 7. We kunnen verder en ik voel me beter dan daarvoor, toen ik met die van ons eerst moest gaan shoppen in de Pearl Markets. Dat zijn dus van die mega malls waar je alle topmerken vindt maar dan namaak. Ni te doen. Hier kom je dus ook massaal veel westerse toeristen tegen. Terwijl ik dit deel van de blog typ ben ik aan het lunchen, in een restoke in een oude Hutong, vlakbij de Lamatempel. Voor het eerst in dagen Europees eten. Pasta met kreeft, top bereid, met glaasje witte wijn. Nu afsluiten met een speciaalbier "brewed in Beijing", duur maar zeer lekker, en zwaar. Pfffff.... Nu op weg naar Lama en Confuciustempel. Straks meer.......... Zeer de moeite waard beide tempels, vooral de Confucius, die man had visie en was democraat lang voor er sprake was van dat begrip. Als we de uitleg in de tempel mogen geloven weliswaar want soms lijkt me dit toch veelal gebaseerd op mondelinge overlevering en interpretatie die niet altijd strookt met de werkelijkheid. Wat te vergelijken met ons Jezus Christus verhaal dus, al leefde Confucius nog 500 jaar eerder. Dat wist ik dus hoegenaamd niet hé. En Google raadplegen lukt me hier niet. Overal staat dat je  in China niet op Twitter of Facebook kan, maar Google lukt me ook niet. Klopt dit? De Lamatempel moet het meer hebben van zijn mooie gebouwen en vele Boedhabeelden en natuurlijk de monniken (of zijn het lookalikes?) die er rondlopen. Feit is wel dat er heel veel Chinezen deze geloofsstrekking volgen, wat je ziet aan het grote aantal dat bidt voor elk beeld in de verschillende tempels. Bizar! Nu terug richting hotel met de allerefficiëntste metro..... Zitten net neer in heel klein restaurantje in onze Hutong, ni ver van hotel, naast 2 tafels Chinezen.  Het Beijing Philharmonic Orchestra is er niks tegen. Wat een symfonie krijg ik hier te horen; smak, rochel, boer, smak, smak, slurp, sluuuurp .....! Ik meen de negende van Beethoven te herkennen. Lees hier ook net dat ze bij Lufthansa staken. Hoop dat het woensdag opgelost is want begin er stilaan genoeg van te krijgen dat telkens ik Europees vlieg ik geconfronteerd wordt met stakingen. Lees hier de internationale pers; wij Europeanen zijn er toch een zootje van aan 't maken zenne.  Allé, morgen hop naar Shanghai. Tot dan.