Cambodja, Phnom Pehn, 16 feb

16 februari 2019 - Phnom Penh, Cambodja

Vanmorgen afscheid genomen van Bas en Ghislaine, zij gaan nog 4 dagen naar Koh Rong, wij met de wagen terug naar Phnom Penh. Een helse rit van drie uur een half, rotslechte baan met gigantisch veel stof. Ik had mijnen Dyson moeten meenemen. Aangekomen in hotel direct opnieuw de stad ingedoken, naar Central Market, want die van ons moet weer de gebruikelijke lokale brol kopen. En ik moet afpingelen. Moet zeggen dat dit het makkelijkste pingelland is dat ik totnogtoe heb bezocht.
Nu terug aan de pool. Morgenmiddag van hieruit naar de luchthaven richting België.😩 Eerst nog wat cocktails laten shaken aan de bar. Ne mens moet er tenslotte van profiteren als die zo goedkoop zijn en dat helpt bij het neerpennen van mijn bevindingen van onze reis en van Cambodja.
Eerlijk, dit was een reis waar ik met niet al te veel verwachtingen naar was vertrokken en dat is waarschijnlijk ook de reden dat het me zo heeft verrast. Ik vind dit een zeer mooi land, al zie je wel een gebrek aan middelen van de staat. Hier worden dan ook nauwelijks belastingen geïnd en buiten rijst hebben ze niet echt exportproducten. Veel wordt hier dan ook gesponsord door het buitenland, vooral door China, en dat is dan meteen het grootste probleem van dit land. Die zijn in sneltempo het land aan het inpalmen en de Khmer weten dat en dat stemt hen niet gelukkig. Maar de staat heeft duidelijk de centen nodig, dus dat is een moeilijk verhaal. Het land heeft al veel tegenslagen moeten verwerken, tot vrij recent zelfs nog, en dat is waarschijnlijk de reden dat toerisme hier nog zo in de kinderschoenen staat. Hier ligt nog een enorm potentiëel.
Angkor Wat viel tegen, maar dat heb je wel meer met van die must seens in de wereld. Ik vind het Tonlé Sap lake meer de moeite.
Phnom Pehn is een leuke stad en de Killing Fields en vooral S21 laten een diepe indruk na. Aan de kust van Cambodja ligt, voor wat wij althans gezien hebben, de mooiste natuur. Hier zie je ook nog heel sterk de Franse invloed, veel meer dan bijvoorbeeld in Vietnam.  En dat merk je ook cullinair. Ik heb deze reis niet één keer slecht gegeten en steeds goedkoop. Hier kan je met twee nog voor 10 euro eten, met alles erop en eraan, inclusief drank. Ons duurste dinnertje hebben we hier 42 dollar betaald, maar dat was dan ook outstanding.
Cambodjanen zijn vriendelijke gabbers, wat zoals de Thai, maar eerlijker en meer respect tonend. Ze verdienen gewoon meer toeristen, maar dan beter geen Chinezen. Tof land!