Cambodja, Phnom Penh, 5 feb 2019

5 februari 2019 - Phnom Penh, Cambodja

Net bezoek van de Royal Palace achter de rug. Die van ons natuurlijk te bloot gekleed, waardoor ze werd verplicht een traditionele Pol Pot broek te kopen, 3 dollar, waardoor ze nu echt wel op een inheemse olifant leek. Ik heb wijselijk de tour afzonderlijk afgelegd om enig echtelijk verband uit te sluiten. Het is me nog gelukt ook. Gezellig optrekje, maar veel te heet in het paleis. Het voelt vandaag vochtig, ondanks dat er een strak briesje staat. Binnen de Emerald Budha gezien, die vooral zeer klein uitvalt. Een beetje zoals de meeste Cambodjanen.

Nu te voet, langs de Tonlé Sap, naar de Wat Phnom, vrij vertaald is dit de tempelberg. Hier werd de stad lang geleden door een dame gesticht. Maar eerst een tussenstop om bier te tanken, het is tenslotte al 10 u voorbij, en dat hoort bij het overlevingsritueel van deze stad. Voor de Westerlingen althans.

Ik onthou van Wat Phnom twee zaken; dat het er verdomd heet was en dat er teveel Chinezen zijn. Man, kunnen die buzze geven. Maar het is hen vergeven, het is tenslotte nieuwjaar. Hun ukkies zijn wel uitermate geestig.

Na de tempel eens naar de linkeroever van Phnom Penh gereden. Niet veel te zien, we waren snel terug. Hebben wel onderweg voor de eerste keer echte sloppenwijken gezien. Hierbij toch een bedenking: staat daar zeer dikwijls voor zo een krot nen bak van nen Toyota 4x4 geparkeerd, nieuw model, ne Landcruiser, Hilander of zelfs Lexus LX 570. Mensen, dat zijn bakken die je bij ons niet veel ziet wegens dikwijls duurder dan X5 of Q7.  Er rijden hier trouwens veel dikke bakken rond, ik bedoel echt veel: Range Rovers, Audi Q7, Rolls Royce!  Ik denk dat de kloof tussen arm en rijk er is, alleen weet ik niet hoe of waar de lijn te trekken.  Ik voel me hier met momenten een arme luis, ik stort me dan maar opnieuw in de jugs, m’n verdriet verdrinken.

Nu iets eten, grote pint aan 50 dollarcent, het wordt met de dag goedkoper.
Net nog een tros EY-ers tegen het lijf gelopen. Hadden veel plezier, maar ze kenden Willem Leyn niet. 😃😃
Ik ga nu chillen aan de pool, die van ons, die er opnieuw iets normaler uitziet zonder 3 dollar elephant pants, met een bakkes tot op de grond. Spa en massage in hotel fully booked. Heb ik ze nog nen hele namiddag op mijn dak ook. Pfffff!

1. Nick:
    6 februari 2019
    Ik moet eerlijk toegeven dat ik van uwe schrijfstijl hou Sven 🤨😃 Geniet ervan ginder man en euh, af en toe eens vriendelijk zijn voor uw madame hè 😉
  2. Sven:
    7 februari 2019