Chili, March 3-2020

3 maart 2020 - Natales, Chili

Dinsdag 3 maart. Wakker worden met bewolkte hemel in Puerto Natales. Na een stevig ontbijt gaan we fietsen, richting Puerto Prat. Die van ons had daarop aangedrongen, ik had enig voorbehoud omwille van de loodzware hike die ons morgen te wachten staat. Eens te meer had ik niets te zeggen.

Alhoewel Puerto Prat maar 17 km enkele richting is, gebeurt de tocht op onze Scott mountainbikes hobbelig, grotendeels op verharde landweg, zeer golvend. Na 15 km die van ons haar benen al compleet verzuurd en haar kont al volledig afgeschuurd tot op het rauwe vlees, dat is algauw een laag van 10 cm waar je doorheen moet. Ik zag dat natuurlijk al voor vertrek aankomen, Maar eens te meer schat ze haar fysieke kwaliteiten te hoog in. Aan een tempo van 5km per uur vatten we de terugweg aan. De schaamte voorbij, ik trek mijn muts volledig over mijn hoofd.

Nu 16u in de hostel en het is zalig weer, zonnig en zo een 21 graden. Die van ons helmaal hersteld na een halve liter bier, een glas rode wijn en een Pisco sour. Als ze morgen ene krimp geeft, steek ik ze onder de gletsjer, zeker weten.

Ben ondertussen alleen wat inkopen gaan doen voor de hike morgen.Energy drank en repen, gaan we nodig hebben. Hier ontdek ik dat je net zoals bij ons geld kan afhalen in de supermarkt, zonder die exeburante kosten die je bank daarvoor aanrekent aan een pinautomaat.  Valt me trouwens op in de nieuwsberichten hoe al die grote instellingen en bedrijven nu al exact weten hoeveel geld ze gaan verliezen aan de Coronacrisis, maar dat weinigen je weten te vertellen hoeveel ze het afgelopen jaar 2019 hebben verdiend. Eigenaardig toch, niet?