Chili, March 4-2020

5 maart 2020 - Natales, Chili

Woensdag 4 maart. 5 uur ‘s ochtends gaat de wekker.  Dat is ook voor mij vrij vroeg. Met minibus naar Pudeto in het nationaal park van Torres del Paine. Daar een half uur met de boot over Lake Pahoe naar een basecamp van de W-trek. Wij zullen op één dag de French Valley bedwingen, tot aan de voet van een gletsjer. Let wel, hoog liggen die ijsmassa’s hier niet. Geen 700 meter. Hike is dus niet steil, maar wel lang, en tegen een hels tempo, want om 17u30 moeten we de boot terug hebben, en plaatsen zijn beperkt. Boot vol is pech hebben. Er is er nog één een uur en drie kwart later, mis je die ook, moet je ter plaatse overnachten, als er nog plaats is. Zoniet, brute pech.

Wat je te zien krijgt is adembenemend. Puntige bergmassieven, gletsjers, lawines, smaragdgroene meren  en we hebben mooi weer.  Natuur op zijn best, in dit desolaat stukje wereld. Hier is alles nog puur zoals we dat in Europa niet meer kennen. Ik geraak er alvast niet op uitgekeken.

Terug in Puerto Natales om 20 uur. Onderweg nog Condors gezien, ni gewoon, maar minder groot dan in de Colca canyon in Peru. Lekker gaan eten en naast mijn koffie en dessert nog een “mate” besteld. Een soort thee die ze hier in Chili en Argentinië om de haverklap drinken. Wel omgekeerd principe dan bij ons. Hier krijg je een soort kruikje, vol kruiden, met een metalen rietje erin. Je moet dan zelf met warm, geen heet, water langs het rietje de kruik vullen. Niet roeren, alleen even laten trekken en aan het rietje zuigen. Als jullie dat thuis willen proeven, heel eenvoudig: giet over een volle asbak wat lauw water en zuigen maar. Onwaarschijnlijk slecht drankje, pure asbak, zum kotsen. Ik denk dat die vuiligheid hier gewoon de sigaret vervangt.

Morgen terug naar Argentinië. Als ik ene “mate” zie of ruik, komt er geweld van.