India Ladakh July 2023-11-13

13 juli 2023 - Leh, India

Vandaag onze laatste volledige dag in Ladakh.  Na de trekking hebben we het een aantal dagen rustig aan gedaan. Slenteren in het toch wel zeer aangenaam stadje dat Leh is, lekker gegeten (wel geen Indisch meer want ondanks verwoede pogingen het tij te keren is het niet gelukt iets van deze keuken te appreciëren; de ingrediënten zijn ok, maar de smaken liggen mij niet) en eindelijk een bar gevonden waar ze ook lekker - lees bitter - bier serveren. Alleen de naam van het merk laat te wensen over, geen Carlsberg maar Kotsberg. Tja!

Gisteren naar de hoogst berijdbare pas ter wereld geweest, met een wagen en chauffeur deze keer, 5370 meter hoog. Stond ik daar in mijn short in de sneeuw op de Khardong la pas. Hachelijk ritje erheen, want ook hier heeft het slechte weer van de laatste dagen zware ravage aangericht. Stukken baan weg en veel rotsblokken op de rijweg. Leuk om zien hoe automobilisten hier deze obstakels omzeilen. Zweten gasten. Heb werkelijk tien keer gedacht den afgrond in te gaan. Amai mijn voeten.

Vandaag opnieuw een scooterke gehuurd en de westelijke richting uitgereden, naar de samenvloeiing van de Zanskar en de Indus. Beiden machtige en aanbeden rivieren. Machtig decor, zondermeer. Nog wat verder gereden naar volgende dorpjes maar landschap verandert nauwelijks en de scooter heeft het moeilijk bergop met twee zwaargewichten. Dus maar wijselijk tijdig rechtsomkeer gemaakt. Nu op terras van ons guesthouse chillen in de te hete zon en tijd om mijn bevindingen van Ladakh weer te geven:

1. Ladakhi zijn een uiterst vriendelijk volkje

2. Het is hier heel goedkoop

3. De landschappen en hoge toppen van de Himalaya zijn adembenemnd

4. Niet te veel toeristen en zij die er zijn zijn van ons kanten met op kop de Italianen en de Fransen, aangevuld met wat Duitsers, Belgen, Nederlanders, Spanjaarden en Zwitsers. Ook Israeli en Jappen zijn hier van de partij. Nauwelijks Engelsen en al helemaal geen Amerikanen of Aussies. Uiteraard wel wat Indiërs.

5. Als je hier naaartoe komt moet je een meerdaagse trekking doen, zonder dit heb je hier weing te zoeken.  Iedereen op avontuur zien vertrekken en jij achterblijven, da moet pikken. Dus gewoon doen.

6. In Ladakh kan je nog echt avontuurlijk reizen.

Morgen vlucht naar Delhi waar we nog 2 dagen blijven. Tot dan.