India Ladakh July 2023-3

1 juli 2023 - Leh, India

Vanmiddag aangekomen in Leh na een wel erg spannende landing. Zat in de staart van die kist en werd dooreengeschut als een ijsblokje in ne shaker. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat het geen eenvoudige landing moet zijn met al dat gemanoeuvreer tusssen die bergen.  Daarna uitstappen op 3500 meter hoogte en 24° in de brandende zon, ne mens zou voor minder snacken naar een liter bier. Dat laatste blijft dromen want alcohol is vanaf nu tot na de trekking uit den boze.

Na de eerste keer 11 jaar geleden, hebben we Delhi opnieuw verlaten met een goed gevoel. Ik vind die stad iets hebben. Chaotisch druk, vuil, veel koloniale herinneringen, veel geschiedenis en de Indiërs zelf natuurlijk, dat zijn waanzinnig gedienstige mensen.  Maar er zijn er te veel want voor alles vinden ze hier een job uit, meestal voor meer dan één enkel individu. In het hotel, leuk optrekje overigens, hadden ze zowaar professionele vliegenvangers, mannen die rondlopen met een padelraket met geëlektrificeerde snaren, tot buiten aan het zwembad toe, om die zoveel mogelijk te laten knetteren. Tja!

Onze tocht met de riksja door de oude stad deed deugd, voor dat smal Indiërke op de trappers iets minder vrees ik. Met een zwaar vehikel zonder versnellingen en veel vals plat 160 kg meesleuren, die van ons was immers mee, ‘t ventje heeft afgezien. Maar hey, ik zie mensen graag werken voor hun boterham.

Terug naar Leh nu. Nu pas het gevoel dat mijn verlof echt begint. Waanzinnig leuk plekske op deze aardkloot en een wreed gezellig guesthouse. We kregen zowaar de beste kamer op de rooftop. Nu, normaal zou ik daar heel content mee zijn, maar nu eerst 3 verdiepingen stijgen, mensen, mijn tong hangt terug beneden aan den trap als ik boven ben. Ik moet nog wennen aan die hoogte. Ik heb er 3 dagen voor. Dan begint onze trekking en gaan we de …. hoogte in! Pfffff.