Argentina, March 12-2020

12 maart 2020 - San Carlos de Bariloche, Argentinië

We zitten op de luchthaven van Bariloche, zo meteen onze vlucht naar Buenos Aires, terug naar het begin. Gisteren nog een laatste zonnige dag in Bariloche, wel een strakke wind, die het allemaal wat fris deed aanvoelen. Zijn naar de Cerro Cathedral geweest, zo een 2000 meter hoog en het skigebied van de Argentijnen. Doet inderdaad Zwisters aan zoals ze schrijven, inclusief de verouderde stoeltjes- en cabineliften. Het zicht boven tot in Chili is de moeite, maar je zit boven de bomengrens, daar is een berg altijd minder mooi dus lang blijven we niet. Op de late middag nog een stevig steakske gaan verorberen en dan wat rondgekuierd in de stad. Moet zeggen, gezellige straatjes zo in de zon aan het gigantische meer, en vergeven van de chocolaterieën. En de chocolade is hier best lekker.

Nu dus even tijd om wat bedenkingen van onze reis naar BA en Patagonië neer te pennen. Ik spreek bewust niet van Argentinië, want dat land is zo groot en daar hebben we nog zeer veel niet van gezien.

Buenos Aires is een topstad. Helemaal niet de saaie bedoening die men mij had voorgeschoteld. En vooral heel proper! Mag men mij altijd naartoe sturen.

Argentinië is momenteel goedkoop (peso staat ontzettend laag), wissel geld wel op straat, haal het niet af bij een bank of ATM. De banken kennen geen schaamte.

Patagonië is indrukwekkend qua natuur. Van wat we bezochten zijn mijn toppers die je beslist moet zien; 1. El Chalten, 2. Ushuaia, 3. Puerto Natales-Torres Del Paine (Chili). In alle drie waanzinnige natuurdecors en de oneindigheid van Patagonië voelbaar tot in je tenen.

Om lekker te eten moet je niet naar Argentinië. Vlees bakken ze als de beste (je krijgt wel altijd een halve koe op je bord) en het is lekker. Echt goed kruiden doen ze echter niet, alles is zeer basic bereid. Groenten en fruit komen te weing aan bod. Vind je ook nauwelijks.

Argentijnen zijn vriendelijk maar gereserveerd en spreken zeer slecht Engels. Als je Spaans spreekt loopt het hier een pak makkelijker.

Bier en wijn: 10/10

En als je zoals ons graag de natuur intrekt met rugzak om te hiken, dit is een paradijs.

Op naar de volgende!