Argentina, March 10-2020

11 maart 2020 - Bariloche, Argentinië

Ik moet mijn mening herzien. Bariloche is wel de moeite. Misschien gisteren wat teleurgesteld door het feit dat we terugkwamen uit het “echte” ruige Patagonië en het hier allemaal wat verfijnder is, en ook veel drukker. Het gevoel van alleen op de wereld te zijn is hier ver weg.

De natuur laat je echter niet in de steek. Geen fietsen vandaag, ik moest weerom het onderspit delven, wel de circuito Chico gelopen. Waanzinnig mooie natuur, zo vlak bij de stad en uiteraard weer een nationaal park. Zon volop aanwezig bij zo een 24 graden. We hebben deze morgen het openbaar vervoer genomen richting Llao Llao, zo een 20 km buiten de stad. Lekker goedkoop die bussen hier, maar ook veel gebruikt. Als ik zeg dat de bus tjokvol zit, we moesten dan ook de ganse rit als sardienekes tegen elkaar rechtstaan, dan nog krijgen ze er een 50-tal mensen bij. In deze tijden van Corona een zeer bizar tafereel. Maar ik ben de enige die van zijn kloten maakt. Heb dan maar vlug gezwegen, ik wil de Belgische verdraagzaamheid niet al te veel aantasten.

Tijdens de wandeling, voor het eerst door een echt bos hier in Patagonië, waan ik me meestal in Noorwegen. Het lijkt hier erg op een fjordenlandschap. Kraakhelder water, geen waterrecreatie, allemaal puur natuur, waar ook de Argentijnen zelf massaal van komen genieten.

Deze avond eens Mexicaans gaan eten en aan de babbel geraakt met een Amerikaan wiens moeder zaliger van Antwerpen kwam. Ik zag meteen de meerwaarde die deze man in zijn jeugd had meegekregen. Heb hem meteen gevraagd welk National Park ik beslist in de States moet bezoeken. Zijn antwoord kwam snel en was eenvoudig; allemaal.  Moest lukken op 3 weken verzekerde hij me, alleen het volgens hem walgelijke Vegas moest ik links laten liggen.

Die van ons probeerde ook mee in de conversatie te stappen maar van die haar Engels begreep die Yankee geen kloten. Ze kan beter een wit wijntje als apero bestellen in plaats van die liter Mojito die ze hier voorgeschoteld kreeg.  Ik probeerde me zoals steeds van dat gebeuren te distantiëren.