Cambodja, Kampot, 13 feb 2019

13 februari 2019 - ក្រុងកំពត, Cambodja

Vanmorgen nog nen babbel gehad met de Zwitserse eigenaar van ons hotelleke in Kep.  Die is naar hier gekomen na een burnout en heeft hier iets opgestart. En hij doet dat goed. Toch zijn veel van deze mannen, waaronder veel Fransen, de mislukkelingen in hun thuisland. Als je ziet hoe ze hier de zaken aanpakken, dan kunnen die bij ons gewoon niet mee. Opgelet, er zitten ook verdomd gewiekste ondernemers bij die van alles een succes maken. Die verdienen hier serieus geld. Het is echter de minderheid.
Met de tuktuk van Kep naar Kampot. Een rit van een klein uur. Om 10uur arriveren we in de peperstad. En opnieuw heet vandaag.
Eerste werk is de stad verkennen en alles plannen voor de komende 2 dagen.
Een absoluut gezellig stadje is Kampot. Leuke drukte, perfect aantal toeristen. Alle soorten marktjes aanwezig; central market, night market en Khmer market. Die laatste is de dagelijkse markt van de locals. Hier halen zij al hun spullen, food en non-food. Zeer druk en zeer basic.
In de vooravond boottocht gedaan om naar sunset en fireflies te gaan kijken. Werd ons sterk aanbevolen. 5 dollar de man, inclusief 2 beer de man. Den deze dacht dus de zee op te gaan, maar neen, je vaart stroomopwaarts de rivier op. Man, is dat prachtige natuur. Machtig om zien. De vuurvliegjes zie je wel degelijk, niet overmatig, maar wel bizar tafereel. Op de boot kennis gemaakt met Hollands koppel, Bas en Ghislaine, uit Eindhoven. Zeer aangename noorderburen, goed gelachen. Blijken ze ook de kamer naast ons op hotel te zitten.
‘s Avonds top gegeten in resto “Kampot Pepper And Seafood”.  Een top restoke, fantastisch kader en topkeuken aan Cambodjaanse prijzen. Wordt gerund door jong Europees koppeltje, ik vermoed Spanjaarden, ik vraag het hen morgen, want ik ga terug.