Narita 26 maart 2018

26 maart 2018 - Narita, Japan

De Jappen zijn bijna van ons vanaf. Gisteren laatste dag Kyoto, het weer was geweldig en het wordt hier alsmaar warmer. Vandaag tot 24 graden. De verkeerde week uitgekozen dus, zucht!

Gisteren op de terugweg naar Tokyo heb ik hem eindelijk gezien, mount Fuji. Vanop de Shinkansen tegen 240 per uur. Het doet zelfs de Jappen nog iets. Lag wel nog veel sneeuw op vond ik. De regen van de vorige dagen zal daarboven dus nog sneeuw geweest zijn.

Nu wachten op Narita Airport, op weg naar Brussel, via Zurich.

Even terugblikken!

Ik heb bewondering voor de Jappen. Nooit ergens geweest waar ik me nooit heb moeten ergeren aan de locals. Discipline, respect, waardigheid, sobere maar gemeende vriendelijkheid, ik kan nog wel even doorgaan. Maar met stip op nummer 1: hygiëne! Onwaarschijnlijk. Proper, proper, proper. Waanzinnig. Nergens zwerfvuil. Zefs openbare toiletten zijn hier clean. Waanzinnig. En elke pot dus ne full option. Who needs more?

Heb ook nergens files gezien, ook niet in Tokyo, wat dan toch qua bevolking de grootste ter wereld is. Hoe ze dat doen? Openbaar vervoer, maar dan met een aanbod om u tegen te zeggen. Hier raak je altijd overal sneller dan met een wagen. Om maar te zeggen, elke 6 minuten heb je een Shinkansen van Tokyo naar Kyoto. En die komen elk station op de minuut juist binnengereden.

In plaats van steeds naar de Kongo te trekken (ne mens vraagt zich af wat ze daar nog te zoeken hebben) zouden onze regeringsleden wat meer deze kant uitkomen.  Ik denk dat we hier meer te leren hebben. 🙂

Qua cultuur en natuur zijn er beslist knappere plekken op aarde, maar ergens voelt het hier toch anders, dat maakt alles zo de moeite. Zowel Tokyo als Kyoto zijn mega voor een citytrip. Niet goedkoop, te vergelijken met België, alleen het bier is hier veel te duur, terwijl Jappen toch ook echte bierdrinkers zijn. Maar al bij al wel goedkoper dan pakweg Rome of Londen.  En buiten de steden is het helemaal niet duur meer.

De Japanse keuken is zeer gevariëerd. Dat gaat van Oosterse tot meer Westerse gerechten, ook voor de Jappen. Die hebben niet echt een typisch gerecht lijkt me.

Maar wat het meest verbaast; bloesem, bloesem, bloesem! 😉