Last day at Bangkok

24 april 2016 - Bangkok, Thailand

Onze reis zit erop. Wachtend in hotel op onze taxi naar de luchthaven even tijd om terug te blikken op deze dikke twee weken toch. Bangkok is een aangename maar hete stad. Zoals zovele andere Aziatische steden bombardeert ook deze stad bij momenten onze West-Europese steden tot oorden waar de tijd en de innovatie al te lang blijven stilstaan. Straks, thuis, moet ik eerst weer een stevig bedrag terugbetalen aan de belastingen (maakt me allesbehalve goedgezind ) en dat roept bij mij nog maar eens de vraag op of wij het wel horen te zijn die de rest van de wereld moeten blijven sponsoren. Hoort het niet stilaan andersom te zijn? Ik vraag het me soms af!
Thai zijn toffe mensen, maar net als elders in Azië, kunnen ze niet om met hiërarchie. En dan bedoel ik dat iemand die een trapje hoger staat dan een ander, zeer denigrerend en grof moet zijn tegenover een 'ondergeschikte'. Ze gedragen zich geen moment als collega's, laat staan als mensen die samenwerken. Enorm storend en contraproductief man, onvoorstelbaar. Maar ja, het zal weeral maar eens ingebakken zitten in de cultuur zeker.
Wat we gedaan hebben de afgelopen dagen lazen jullie in eerdere blogs, en dat was zondermeer leuk. Thailand is een fun land, zeer makkelijk te bereizen, alles mag en kan, zeer vrijgevochten, nergens enige dreiging uitstralend. Amusement ten top. Toch vind ik dat Indonesië en Vietnam me meer konden boeien. Ik ga graag voor de natuur en wat geschiedenis en dat vind ik daar meer. Ok, in de jungle hier was het zeker en vast ook waauw, maar elders mis je dat toch. De kusten hebben we echter niet gezien. Ook de cultuur in beide andere landen vond ik boeiender, hier neigt alles naar kitsch. Maar de kitsch is wel echt en authentiek.
India en China kan je minder vergelijken met Thailand. In elk geval, na hier ook een Argentijnse reizigster te zijn tegengekomen, denk ik dat dat Zuid Amerikaanse land onze volgende bestemming wordt, Azië hebben we voorlopig gehad, tenzij het even relaxen is op Bali, dat mag altijd.
Nog even zeggen dat ik onze reis hier deels mee heb vastgelegd met Greenwood Travel, een mix van Thai en Nederlanders in Bangkok die tours aanbieden in Thailand en Azië tegen zeer correcte prijzen. Ik was eerst wat achterdochtig, maar accomodaties en organisatie waren voor die prijs zondermeer top. Dat mag ook eens gezegd.
Allé, nu 2 stevige vluchten en we kunnen beginnen plannen aan de volgende trip. See you!

1. Diane:
    24 april 2016
    Waarschijnlijk ondertussen reeds thuis gekomen.
    Hebben weer genoten van jullie episodes en voor ons was er een duidelijke herkenning,zowel betreft het landschap de mensen , de steden. Het is altijd tof om het nogeens terug te beleven al is het maar in onze herinnering !
    Bedankt en kijken al uit naar de volgende!
  2. Carine en bert:
    24 april 2016
    Goeie terugreis. Ik keek iedere dag uit naar jullie reisblog en heb er van genoten!