Chiang Mai - Bangkok

22 april 2016 - Bangkok, Thailand

Na ons dagje Laos, Myanmar en Thailand had ik geen zin om opnieuw een begeleid bezoek te doen rond Chiang Mai met een busje. Ik besluit de tour zelf te doen en huur me een scooter. Die van ons achterop, bergop naar Doi Sutep, een beklimming à la Mont Ventoux, echter maar 16 km lang en 1650 meter hoog. Knappe tempel en mooi zicht over de stad. Onderweg veel fietsers, ook Westerlingen, op de beste fietsjes. Valt me hier trouwens op welk topmateriaal aan racebikes ze hier hebben. Je ziet er ook veel onderweg, klasse want bloedheet. Ook op de scooter; constant hete lucht van haardroger op uw wezen, met nog eens een helm op ook. Puffen en geen bier, want moet rijden. Onderweg veel controle van alleen toeristen, ik blijk één van de weinigen die over een internationaal rijbewijs beschik en wordt prompt als schoolvoorbeeld gebombardeerd. De anderen 500 baht boete. Maar 's avonds had ik het ook aan mijne rekker. Dacht even weg in te korten en éénrichtingsstraat door te vlammen, en jawel, de lokale zwaan doet me stoppen. Ik moest hem volgen naar bureau en daar wacht me 500 baht boete. Ik doe alsof ik weinig tijd heb en vraag of ik niet aan hem kan betalen. Zijn ogen beginnen te flikkeren en we spreken af dat ik hem volg naar een klein steegje, waar niemand iets kan zien. Ik kom er vanaf met 200 baht. Zwanen zijn blijkbaar overal hetzelfde. 's Avonds wreed goeien burger gaan eten in een straat waar Padpong van Bangkok niet aan kan tippen. Heren, when you feel lonely, this is the place to be!
We sluiten onze laatste dag Chiang Mai af met souvenierkesjacht. Die van ons is in extase.
Deze morgen vlucht terug naar Bangkok. Ingecheckt en krijgen onze kamer waar airco niet werkt. Marianne naar de balie, maar weinig succes. Ik besluit mijn dag niet te laten verkloten en begeef mezelf naar daar. Ik zet één keer mijn keel open en vijf minuten later zitten we in de penthouse met alles op en aan én 1000 excuses. Ik weet het gewoon, een groot bakkes helpt altijd. Nu aan zwembad, zalig in de schaduw bij zo een 35 graden. Houdbaar want er staat een flinke bries. En eigenlijk zijn we beiden steendood, dus wat rusten. Straks de Bangkok Night in. Tot morgen.