Drielandenpunt

21 april 2016 - Chiang Mai, Thailand

Gisteren, na een dagje te hebben gerecupereerd van onze jungle-trek, om 7 uur minibusje in op weg naar de grens met Laos. Het wordt een dag van te lang rijden, zeker als je in een busje zit met naast 1 Zwitserse, 1 Argentijnse en 1 Britse, nog 8 Chinezen. Na onze ervaringen in Beijing en Shanghai en na de vaststellingen, de details bespaar ik jullie, van gisteren, verklaar ik hierbij officiëel: de Chinezen zijn met voorsprong de meest vieze mensen op onze planeet. Die ongemanierdheid kan je met geen woorden beschrijven.
Nu goed, we steken aan het drielandenpunt (Thailand, Laos, Myanmar), de Golden Triangle, de machtige Mekong River over en zetten voet aan wal in Laos. Het valt meteen op dat ze hier een pak armer zijn dan in Thailand. We blijven een uurtje en rijden dan even verder naar een belangrijke grensovergang tussen Thailand en Myanmar. Hels tweerichtingsverkeer, wat me verbaast. Maar de gewone man doet heel wat handel tussen beide landen. Handel in eenvoudige dingen, voornamelijk voeding, groenten en fruit.
We rijden door naar de Longnecks. Ik voel me als toerist wat te kakken gezet, want dit heeft voor mij iets van Bokrijk. Okee, je ziet die dames met hun lange nek wel, maar ze zijn er vooral om je geld. Om het "dorpje" in te mogen vragen ze 300 Bath pp, wat veel is in Thailand en voor de rest proberen ze je souvenirs te verpatsen. Wij met de Britse zijn de enigen die het dorp binnengaan. De mythe van de lange nekken werd doorprikt door een Belg. De nek is niet langer, maar door het gewicht van de ringen (die wegen idd aanzienlijk en worden vanaf 6 à 7 jaar bij de meisjes bevestigd) worden de schouders en ribben naar beneden geduwd, waardoor de nek langer toont. Op röntgenfoto's zie je echter goed dat de nek niet langer is, en dat schouders en ribben met meer dan 45° naar beneden worden "vervormd". Het waarom is me niet duidelijk geworden.
Lange rit terug naar Chiang Mai, het is donker en we zien onderweg overal de bosbranden opdoemen. Een prachtig schouwspel.
Gids krijgt geen tip van ons. Die had geen toegevoegde waarde en zijn Engels was onverstaanbaar. Het was dan ook ..... een Chinees!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl