Madrid 4 mei

4 mei 2015 - Madrid, Spanje

De reis zit er op. Nu te lang wachten in Madrid op aansluiting naar Brussel. Dat komt er van als je je ticketten te laat aanschaft.
Ga voor mezelf even samenvatten. Deze reis was afwisseling troef, één van de voordelen die Peru volop weet uit te spelen. Peruanen zijn een allervriendelijkst volk en hebben een ongelooflijke discipline. Zijn steeds op tijd en komen elke afspraak na. Organisatorisch zijn het meesters. Geweldig, had ik nooit verwacht.  In Peru kan je fantastisch eten. Vlees is hier top. Beef fillet op de grill is hemels. Nog echt vlees. Laatste keer dat ik hem zo lekker at was in Ierland. Ceviche is ook erg lekker, maar moet wel supervers zijn. De echte Peruaanse keuken, zoals je het bij de mensen thuis eet, valt mij wat tegen. Weinig vlees, heel veel groenten. Daar is op zich niks tegen, maar alles is te flauw klaargemaakt. Ze gebruiken nauwelijks zout en al helemaal geen kruiden. Wat ze wel overvloedig gebruiken, één kruid, is koriander, en laat dat net één van mijn favorieten zijn, gelukkig dus.
Genoeg over het eten nu. Wat krijg je te zien in Peru. Wel, elk land heeft zijn toppers, Peru moet het hebben van zijn natuur. Voor mij echt overweldigend. Het hooggebergte is voor mij als een ..... De trail over de Salkantaypas het absolute hoogtepunt.
Machu Picchu is waauw, maar dan wel door zijn ligging, minder door het complex op zich.  Ik heb de indruk dat er hier meer wijsheid aan de Inka's wordt toegedicht dan het in werkelijkheid moet zijn. Te veel interpretatie, te weinig feiten. Maar los van dat, Machu Picchu moet je gezien hebben, het doet iets met een mens. Al blijft mijn favoriet de Taj Mahal.
Wat de Spanjaarden hier aan gebouwen en kathedralen op zeer korte tijd hebben nagelaten spreekt meer tot de verbeelding. Je moet het maar doen zeg ik. Chapeau!
Deze reis was ook weer top door de mensen die we hebben ontmoet. Vooreerst onze buren, de Waaslanders Raf en Myriam, die we zo goed als gans de reis in de buurt hadden en waar we dan nog de Salkantay mee hebben gedaan, toffe peeën. Verder Aussies, blijven toppers, Duitsers, Hollanders, Fransen, Spanjaarden en Brazilianen ontmoet. Dat maakt voor mij een verlof compleet. 't Zal weer afkicken zijn in België.
Kan het niet laten, maar één afknapper op deze reis: de cabincrew op de heenvlucht van Madrid naar Lima. Mensen, als je echt geen zin hebt om te werken, hou dan de eer voor jezelf en stop er mee. Oude tantes, lui, lui, lui en niet in staat om vriendelijk te zijn. Als de mensen van Iberia dit lezen, ik wil de details van de vlucht met alle plezier bezorgen, zodat jullie dit stelletje niksnutten meteeen de straat kunnen opkeilen. De andere vluchten met Iberia waren in orde, zondermeer.
En de verrassing van de reis: op de terugreis op de luchthaven van Lima horen ... dag Sven, hey Sven ..... Een bekende van bij Delhaize!  Man, de wereld is toch klein!