Rio de Janeiro - 3

26 maart 2017 - Rio de Janeiro, Brazilië

Schitterende maar lange dag gisteren, zaterdag. Vroeg vertrokken richting centrum, knappe mix van oud en nieuw. Het zal heet worden vandaag, dus ingesmeerd met ne 50. Alle geluk, want heb afgezien. Ik ga hier geen beschrijving geven van wat we gezien hebben, dan kopen jullie maar een reisgidske - trouwens die van de ANWB is een topperke - maar toch zeggen dat ik Rio mega vind. De koloniale gebouwen, tussen moderne buildings, dat heeft iets. Het ene moment waan je je in Lissabon, het andere in Parijs, inclusief de brasseries. Tip: bezoek het centrum op je eentje en te voet en spring binnen in café Colombo. Wondermooi! De vele spiegels komen dan ook uit Antwerpen. Om 11 uur in typisch "Portugees" barreke aan de apero, gevolgd door lunch. BBQ uiteraard, met van die zwarte bonen, wreed goe. Daarna voortgeslenterd in de hitte naar de bekende tegeltrappen. Das de moeite, en ik heb die van 't stad gevonden, voorwaar gene cadeau om die te zoeken. Daarna te voet door de parken naar praia Flamengo, favoriet strand van de gewone Carioca. Op een enkeling na geen kat in 't water. Ik denk omwille van kwaliteit van het water. Je zit hier nog in de baai en die heeft geen goede reputatie op dat vlak. Let wel, je ziet dat niet hé. Niks van vuiligheid in het water of op het strand. Alleen, het water heeft hier de kleur van het water aan onze kust. Das ni echt logisch in Brazilië. Effe terug naar hotel, zwemmeke doen en dan gaan eten in Catete. Het klopt dat je in Brazilië steeds maar voor één moet bestellen als je met twee eet. Porties zijn gigantisch. Ook de Brazilianen doen dat. Vreemd toch. Zaterdagavond, dus we duiken het nachtleven in. Velen hadden ons die tip al gegeven, maar mannen, Lapa by night MOET je gezien hebben. Vrouwen op hun best uitgedost, mannen steeds in short en t-shirt. Temperatuur zakt dan ook niet onder 25°.  En ik herhaal het opnieuw, Rio is echt wel de .....stad. Ik ga het ni meer uitspreken want die van ons vond dat vulgair, maar de mannen begrijpen me wel. Voor de dames: ik denk dat de meeste vrouwen hun geld hier uitgeven aan het renoveren van het balkon en de heraanleg van de achtertuin. (efkes off the record, Gerry en Jan, voor ons weekend, forget Vegas, Rio is the place to be) Allé, nu zondagmorgen halfacht en koppijn. Heb dan ook te veel bier, Caipirinha en Pisco Sour naar binnen. Ga ontbijten en dan inpakken. Next hotel at the beach, net tussen Copacabana en Ipanema. Tijd voor het nog betere Rio?