Rio de Janeiro - 6

28 maart 2017 - Rio de Janeiro, Brazilië

Vandaag vroeg vertrokken naar de favela. Hadden gelezen dat die van Santa Marta alleen te doen was. We hebben ons ter plaatse een gids gezocht, Jonathan, gast uit de favela van een jaar of 25, sprak perfect Engels. Eerst briefing omtrent een paar te volgen regels om de veiligheid te bewaren, maar eerlijk, heb mijn geen seconde ongemakkelijk, laat staan onveilig gevoeld. Je hebt wel die gids nodig om je wat achtergrond te geven maar vooral om je de weg te wijzen. Met twee tandradbanen naar hoogste punt van de favela. Daar uitgestapt sta je voor het kantoor van de UPP, de politie die in de favela huist. Ons vallen meteen de vele kogelinslagen in de gevel op. Gelukkig daterend van reeds enkele jaren terug. Nu heerst een zekere rust in de favela's, al gaat de jacht op drugs en criminelen onverminderd voort. Flikken zien er hier dan ook redelijk bedreigend  uit. Maar deze favela kennen de meesten eigenlijk, want hier werd de videoclip van Michael Jackson's "They don't really care about us" opgenomen in 1996. Beklijvend om hier bewoners van de favela te ontmoeten die mee in de clip te zien zijn. Dat tonen ze met enige trots. Ze hebben hier trouwens een versie van de clip die ik nog nooit gezien had, een soort making of. Ben blij een favela gezien te hebben. Tipke: er zijn favela's die je alleen bezoeken kan, zonder tour organisers. Laat die kans niet liggen. Na de favela nog wat te voet door de wijk Botafogo gestapt en daar iets gaan eten. Nadien nog naar Parque Lage, rustig en mooi, zeker doen. Nog pintje op Copacabana. Nu 6uur en al pikkedonker. Morgen ga ik nog een dagske fietsen of hanggliden. Ik zie wel. Oh ja, vandaag slecht weer gehad. Warm uiteraard wel, maar grijs en regelmatig een bui. Hoop morgen beter!