Woensdag november 5, Kaapstad

5 november 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vanmorgen vroeg opgepikt door een gids om naar een township te gaan. De gids, die daar zelf woont, leek inderdaad de juiste keuze om ons zijn township te laten ontdekken. De meeste townships bestaan eigenlijk uit 3 soorten accomodaties: de permanente constructies, de verblijven met steun van de staat en de tijdelijke barakken. Stel jullie er niet veel van voor, het blijft een verzameling van wat voor ons krotten zijn. In één kamertje van 3 op 2 meter soms 3 families. Onvoorstelbaar. Maar de bewoners van een township ondergaan hun lot op een speciale manier. Om het heel beknopt samen te vatten; zij wachten op hun kans, kans op een job, een betere woonst, een inkomen. Zijn ze treurig? Neen, ze blijven hoopvol. De omwenteling die de afschaffing van de Apartheid heeft teweeggebracht zindert tot op vandaag na. Hun trots is aandoenlijk. Van de township recht de kabelbaan in naar de Tafelberg, want het weer is schitterend. Voor je het weet sta je boven en heb je een geweldig zicht op Kaapstad. Maar eigenlijk is het zicht op de zuidkant, op de oceaan bij Campsbay, veel indrukwekkender.  Niet te lang boven gebleven, op naar het centrum van Kaapstad en iets gaan eten in Kloofstraat. Het is zeer warm vandaag, dus goe wa pinten gedronken. En vis gegeten, uiteraard. Daarna nog even gaan uitwaaien op het strand van Campsbay. De vergelijking die men hier maakt met Californian beaches zijn te begrijpen, alleen is de lucht hier veel zuiverder en het water waarschijnlijk veel kouder. Prachtig zo vlak onder die indrukwekkende Tafelberg. Nu terug in hotel. Straks onze laatste avond Kaapstad nog iets eten aan de Waterfront. Misschien terug naar Den Anker, waar we ook gisteren zijn geweest. Wreed gezellig Vlaams café restoke in het hart van de haven. Heb ne Corsendonck en een Bolleke gedronken, en ja, nen hemelse steak tartaar gegeten. Het leven kan schoon zijn. Morgen on the move en meer nieuws vanuit Oudtshoorn. Benieuwd.

1. Carine en bert:
    5 november 2014
    hey marianne, geniet van jullie verhalen. Gisteren na lopen(iedereen was er weeral) direct pc op om jullie verhaal te lezen. Was er nog niet. ik al ongerust. Maar vanmorgen zag ik dat Robbeneiland super goe was mee gevallen. ik ben overtuigd, maar nu nog mijnen husband.Ik heb eerst veel moeite gedaan om Robbeneiland uit zijn hoofd te praten, en nu moet het er terug in. Kan echt niet wachten om te vertrekken. Gelukkig druk bij klanten. Klant vandaag was 2 weken geleden in Kaapstad en Namibie geweest. heel enthousiast. Laat de wijntjes, oestertjes, steakjes, al het lekkers uit de zee jullie nog smaken en up naar de volgende bestemming. kijk uit naar jullie volgend verhaal.
  2. NR 9:
    5 november 2014
    Haha, daar sit julle! Daarmee dat dit hier so stil is. Lekker om julle nog eens te hoor/sien want dit is weeral een (tijdje) gelede ... Pragtige bestemming en met 'n leuk taaltje! En gaan julle 'n (safaripark) doen? Of sien julle al genoeg diere in die vrye natuur? Pikkewyne in Suid Afrika, nie te glo ?!? Geniet daarvan en veral baie fotokes poste hé! Grt C