Zaterdag, november 8, Tsitsikamma

8 november 2014 - Knysna, Zuid-Afrika

Van Knysna uit vroeg vertrokken naar het Tsitsikamma National Parc. Op een uur rijden sta je aan Stormsrivier 'the mouth', daar waar de rivier tussen geweldige kliffen de oceaan induikt. Stevige wandeling bergop gemaakt, over een 70 meter lange hangbrug, naar de top van de kliffen. Zweten, want het is opnieuw aardig warm. Onderweg hopen klipdassies, snoezige beestjes. Na de wandeling aan de oceaan twee stevige halve liters verzwolgen, en wat meer is ... onze tweede ontmoeting met een walvis, deze keer op geen 50 meter van de kust. Dit is echt wel een fantastisch, gigantisch beest. Vergeet ik nooit. Tijdens het bier, met zicht op de ruige Indische Oceaan, we zitten inmiddels aan de Oostkaap, nog een lange leuke babbel gehad met een Hollands koppel. Geinige lui waren dat. Het is middag dus weer bergop richting Stormsrivier Village. Een paar huizen en wat restaurantjes, waaronder het 'Elvis' café. Heel bekend in deze streek. Je bent dan ook zo terug in de 'sixties' in de states. Veel te vettig gegeten daar. American burger en een bord frieten overgoten met Cheddarkaas en sweet chili saus. Zwaar! Stilaan terug richting Knysna. We stoppen even aan de hoogste bungeejump ter wereld, 216 meter. Als ik dat zag, dacht ik, nee! Nu reeds spijt. Misschien morgen terug. Ik hoop het eigenlijk. Verderop nog even het strand op in Plettenberg Baai. Nu terug in de Bamboo Inn, onze lodge. Straks nog iets eten en dan slapen. Een hele dag buiten maakt een mens moe. Nog even iets wat ik jullie niet wil onthouden. Hing aan de muur in het Elvis café, een levenswijsheid! 'After drinking, men talk unnecessarily, become emotional, drive badly, stop thinking, fight for nothing! Hats off to women. They can do all this without drinking!