Beijing 5 nov

5 november 2015 - Beijing, China

Uitgeslapen vandaag, pas om 7 uur op. Het blijft toch ook vakantie hé.
De metro in, ik koop tickets en vraag die van ons te checken welke richting we de trein moeten nemen. En ja hoor, nog geen halte verder en ik heb al door dat we de andere richting uit moeten. Zucht! Had haar beter laten zitten. We bezoeken in de voormiddag en een stuk van de namiddag het Zomerpaleis. Dit is echt wel mooi, maar wederom te weinig duiding bij het gebeuren. Het lijkt alsof ze over die keizers en hun geschiedenis niet al te veel kwijt willen. Wat me ondertussen ook is opgevallen is dat men nergens in de historische gebouwen iets terugvindt van of sanitair, of verwarming. Wat deden ze dan in die tijd? Bibberen in de winter, tot daaraan toe, maar je niet wassen, laat staan niet "schijten" (sorry voor het woord, maar hier totaal niet confronterend ), wat the fuck!!! Nu, als je al die Chinezen gadeslaat in de metro en op straat verbaast het je niet. Ik heb ze ondertussen opgedeeld in twee groepen; de geciviliseerden - zeg maar de jeugd - en de rest. De eersten zijn hip en fantastisch in de omgang en mega verzorgd. Hygiënisch ten top. Die willen vooruit, dat merk je. De rest? Wel, hou die niet te veel in het oog want dan hou je het geen halfuur uit. Geen manieren, verschrikkelijk. Ni mee met de tijd denk je dan. Forget it! Die lopen hier allemaal rond met een IPhone 6 of de tegenpool van Samsung, ni meer of ni minder, zoals de jeugd trouwens. Dat is dan ook meteen de reden waarom geen enkele Chinees reageert als je hem een vraag stelt.  Oortjes in, kop naar beneden, ogen gericht op hun phone. Ze kijken film, gamen, lezen, .... zelfs bij het in -en uitstappen van de metro. Geen sinecure, ik kan het jullie verzekeren. Vandaag heel de dag vreselijk weer en het wordt ook stevig koud met veel wind. Ben gaan uitwaaien op Tienanmen. Indrukwekkend toch, zeker als je weet wat hier allemaal is gebeurd zo een 30 jaar terug. Die van ons wou nog even gaan shoppen, maar veel te duur hier. Prijzen zoals bij ons en vooral, alle topmerken aanwezig, waar ze dan wel massaal aanschuiven. Ik voel me hier een marginaal. Allé, ben nu goe aan 't eten dus ga jullie laten. Harald en Diane, nog nieuws uit Zuid-India? Kan ons wel boeien.