Beijing - Shanghai, 7 nov

7 november 2015 - Shanghai, China

Laatste ontbijt in Beijing. En het kan tellen. Zit vol Chinezen aan het ontbijt en erger me rot. Doen ze het erom? Ze zouden die een verplichte uitstap moeten geven naar de Beijing Zoo. Kunnen ze zien dat zelfs apen beschaafder eten dan zijzelf. Nauwelijks verheven boven de tafelmanieren van een brasvarken als je ze hier bezig ziet en vooral hoort! Ik begin te opteren voor strikt gescheiden hotels voor Chinezen en de rest van de wereld. Als er straks op de trein naast me zitten, maken ze de reis in openlucht naar Shanghai, beloofd! Beijing South Railwaystation is redelijk imposant en zeer modern, de trein naar Shanghai nog meer. Dit is comfiereizen tegen 300 km/u zonder iets te voelen. Top. Aankomen in Shanghai Railwaystation net zo geweldig. Vergeleken met Beijing is het hier pas echt druk. Tussen Beijing en Shanghai echter is het zeer troosteloos. Grote lege vlakte met om de 15 minuten (tegen 300 dus) een fabriek met daarrond een grijze stad met 10-tallen hoge flatgebouwen, allemaal in dezelfde stijl. Vreselijk. Niks eigenheid. Shanghai echter leeft 100 keer zo hard. Een uur over 15km en plakkend warm. Vanmorgen 0 graden, nu 20. Nu efkes genieten van de skyline vanuit de bar van het hotel en straks nog een stapke zetten. Hopen da'k ni verloren loop. Tot morgen.

1. Oma:
    7 november 2015
    toch leuk om jullie te kunnen volgen via dit medium
  2. NR 9:
    8 november 2015
    Hey SM, leuke reisverhalen wederom! Bijna tijd om terug te komen naar die leuke buren in Tielrode ... Greet al trug thuis, haar allereerste vliegreis zit erop. En dan kunnen wij de volgende boeken. Geniet nog van de Chinese culuur en elkaar! CU soon! Grt PC