Shanghai, 8 nov

8 november 2015 - Shanghai, China

Amai, te lang geslapen, pas om 9 uur aan het ontbijt. Gisterenavond was de moeite. Denk da ze hier ni echt een afschakelplan hebben. Hier verbruiken ze meer electriciteit op één dag dan in heel België op een gans jaar. Mistig, geen smog, deze morgen en rond de 15 graden. Over die smog waar ze het bij ons steeds over hebben, vooral als ze het over Beijing hebben, heb ik hier nog niets gemerkt. Integendeel zelfs, wagens zijn hier nieuwer en properder dan bij ons, nauwelijks diesel, wel benzine of elektrisch. Vrachtwagens zie je nauwelijks en het openbaar vervoer wordt ten volle benut . Uit de bussen komt hier geen zwarte roetwolk zoals bij ons en van vervuilende industrie heb ik nog niks gezien. Die zal er wel zijn, maar je hebt er alleszins geen last van. Of weten ze dit ook zo goed te verstoppen? In elk geval, ademen doe je hier beter dan bij ons in Antwerpen of Brussel. Deze morgen werd hier trouwens de Shanghai International marathon gelopen, dus het moet hier doenbaar zijn. Ons hotel ligt lekker centraal, dus alle gezellige dingen zijn nooit ver weg. Nanjing Road, dė winkelstraat, is wel de moeite. Gezellig druk. Dan via sightseeing voetgangerstunnel naar de overkant van het water, naar Pudong. Een giller die tunnel. Je betaalt one way 7 euro, je belandt in een cabine die je door een kitscherig verlichte tunnel voert in 3 minuten. Chinese oplichterij! Alhoewel, de spleetogen worden er wild van. Hoog tijd dat hier binnenkort het zoveelste park van Disney opent. Deze middag de duurste pint ooit uit mijn leven gedronken, 11 euro voor nen Duitse Paulaner, nen halve liter. Gelukkig was het eten daarbij een pak goedkoper. Nu is die van ons gaan shoppen en verken ik te voet wat van het Financial District. Ontzettend proper onderhouden allemaal met torenhoge buildings. Hadden ze zich beter bespaard want met die mist zie je maar de eerste 50 meter. In Shanghai, net als in Beijing, toch ook weer weinig over vroeger te bespeuren. Ook cultureel aan de povere kant. Lijkt wel of ze ooit alles hebben uitgegomd en opnieuw zijn begonnen, half jaren negentig. Jammer toch, maar Shanghai moet je gezien hebben, alleen al om te merken hoe ontzettend snel het voor de doorsnee Chinees is gegaan. Het grootste deel kan dan ook nauwelijks volgen. Waar alle Chinezen grootmeesters in zijn, is het verorberen van massaal veel voedsel tijdens elke maaltijd. Nooit gezien. En dik zijn die niet. Die moeten over een geweldige inwendige verbrandingsoven en mestverwerkingsfabriek beschikken. Allé, weeral avond. Boottocht naar de Yangze rivier uitgesteld naar morgen. Te veel mist vandaag. Slaapwel!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade