Cusco 1 mei

1 mei 2015 - Cusco, Peru

Vrijdag 1 mei. Onze laatste dag Cusco, niks gepland en eens uitgeslapen, ttz om 8 uur aan 't ontbijt. Marianne een uur later. Daarna Cusco nog wat verkend maar vooral op 't gemak en zowel middag als avond nog eens lekker gaan eten. 1 mei, dus heel wat optochten en betogingen, maar op de dag van de arbeid is hier wel alles open. Gevoelens over Cusco zijn gemengd; er wordt lyrischer over gedaan dan het is vind ik. Het heeft iets, zeker en vast, maar Arequipa bv is veel sympathieker en de Plaza daar is mooier. Cusco is vooral 's avonds op zijn mooist, idd als de zon ondergaat krijg je vanop de Plaza de Armes een mooie aftekening tegen de hemel van de bergen rondom. En dan begint de stad te leven. Bars, resto's, winkeltjes, .... om ter gezelligst. De mensen proberen je hier hun waar te verkopen, maar nergens opdringerig, zoals nergens in Peru overigens. Dat is op andere plaatsen op deze aardkloot wel even anders. Trouwens goeie tip, de Norton bar, op de hoek van de Plaza tegenover de kathedraal. Heel internationaal gezelschap, mix van jong en oud en ontzettend veel bieren en cocktails. Belgisch bier ook, maar kost geld. Ne Chimay kost 45 sol, ongeveer 15 euro is dat. Duvel van 't zelfde. Andere Europese biern zijn een pak goedkoper. Hoe komt dat toch??? Morgen met voormiddagvlucht naar Lima om daar onze laatse 2 dagen Peru te spenderen.